середу, 27 березня 2019 р.


Тема:     Дієприслівник як особлива форма дієслова:
             загальне значення, морфологічні ознаки,             
                                                       синтаксична роль.
Мета: Дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова,
навчити знаходити  дієприслівники в реченні, визначати морфологічні
                      ознаки та синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати  дбайливе ставлення до природи.

                 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції)
Хід уроку
І. Організаційний момент.


ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

            Бліцопитування
·        Які форми дієслова ви знаєте?
·        Назвіть форму дієслова, яку вже вивчили. Наведіть приклади.
·        Які ознаки дієслова і прикметника має дієприкметник?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
    Оголошення теми та мети уроку.
         Проблемне питання та завдання
-         З  яких  частин складається слово дієприслівник ? Висловте своє припущення стосовно цієї назви та стосовно того, над чим ми будемо працювати на сьогоднішньому уроці.
-         Слово вчителя
Сьогодні ми ознайомимось зі ще однією формою дієслова-дієприслівником, навчимось розпізнавати цю форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника,  правильно використовувати його у власному мовленні.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального  матеріалу
Слово вчителя
-         Прослухайте, будь ласка, вірш, який я склала про дієприслівник, і спробуйте дати визначення  цієї форми дієслова.
Дієприслівник сьогодні ми вивчаємо
І ось що пам’ятати маємо:
Що роблячи  і що зробивши?
Ми  можемо спитати.
Читаючи ( що роблячи?) цікаву книгу,
Забув я  за обід.
А прочитавши ( що зробивши?)
Мамину записку,
Я мало не поблід.
Ця особлива форма дієслова
Указує на дію додаткову,
А в реченні обставина вона.
То ж правило вивчайте,
Про це не забувайте.
Робота біля дошки
Підкреслити члени речення. Яким членом речення виступають дієприслівники?
Тепер, співаючи, дівчата тією стежкою ідуть на спільну працю.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

Практична робота
Прочитати речення, указати слова, що означають головну дію або стан, та слова, що означають додаткову дію або стан.
Перебуваючи на Україні, ви ще глибше відчуєте, ким був і є для нашого народу Тарас Шевченко. Зимовий вечір, закуривши люльку,розсипав зорі. Не спитавши броду, не лізь у воду.
V.Закріплення  знань, умінь  і навичок
  
Завдання 1. Обери правильний варіант і продовж визначення
     А Дієприслівник-це самостійна частина мови…
      Б Дієприслівик-це значуща частина слова…
      В Дієприслівник-це службова частина мови…
      Г Дієприслівник-це особлива форма дієслова…
Завдання 2. Знайди дієприслівник
       Світить, сяючи, використовуючи, дощить, зачинено, спати, засинаючи, заснувши, сяючий, тримай, тримаючи, затриманий.

     
   Завдання 3.    Вибрати дієприслівники доконаного виду- І варіант, недоконаного виду- ІІ варіант.
   
Працюючи, сміючись, витрусивши, хитаючись, відкинувшись, кинувши, розсікаючи, глянувши, чекаючи, знаючи, взявши, падаючи, підбігши, блукаючи.        
Завдання 4. Робота з текстом. Виписати дієприслівники, визначити вид і час їх. Пояснити орфограми у виділених словах.
Зима,прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
          На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички.
         Зима, ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрас із діамантів в льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним  кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами. 
Завдання 5  Вибірковий  диктант.
З поданих форм дієслова записати дієприслівники, визначити вид кожного.
Пишучи, одягнуто,  малюючи, бажаючи, жаліти, жаліючи, розказано, розказаний, розказавши, написано, написаний, намалювавши, побілено, побілений, побіливши,
розгніваний, гніваючись, гніватися, натомлено,  втомившись, натомлений прикріплений, прикріпити, прикріпивши.
Робота біля дошки
Підкреслити дієприслівники, визначити їх синтаксичну роль.
Не нахилившись, з криниці не нап’єшся. Не  спечеш калачі, лежачи на печі.  Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш.
Творча робота.
За одним із прислів’їв із попереднього завдання скласти  оповідання- ілюстрацію, використавши в ньому дієприслівники.

VІ.  Підсумок уроку.
«Незакінчене речення»
·        Дієприслівник- це…
·        У реченні дієприслівник -…
·        Найцікавішим на уроці було…
·        Найлегшим завданням було…
·        Найскладнішою виявилася вправа…
VІІ. Домашнє  завдання
1. Опрацювати  теоретичний  матеріал за підручником.
2. Виконати вправу з підручника – І група,
  Виписати 6 прислівїв  із дієприслівниками- ІІ група.

Немає коментарів:

Дописати коментар