Проблемна тема «Формування
ключових компетентностей на уроках української мови та літератури»
навчала самостійності, не
було можливості самореалізуватися, недостатньо було в навчанні ситуацій
практичного спрямування, на яких учні мали змогу «програвати» життєві ситуації,
самостійно знаходити вирішення проблем, що виникали , учні
не навчились упевнено
орієнтуватися в інформаційному просторі , відчули
недостатність правової культури.
Тобто, школа зосереджує увагу
на формуванні у своїх
учнів предметних компетентностей
і при цьому залишає їх наодинці з
життєвими проблемами , недостатньо
працюючи над формуванням ключових
життєвих компетентностей.
Оскільки життя
сьогоднішнього суспільства є
складним і багатогранним ,
щоб стати успішною
людиною , учень має набути компетентності у різних його сферах :
політичній, економічній, духовній, соцільній.
Державний стандарт
базової й повної
загальної середньої освіти,
Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів у
системі загальної
середньої освіти на
підставі міжнародних і
національних досліджень в
Україні визначають такі ключові компетентності: навчальну, здоров’я зберігаючу, соціальну, загальнокультурну, компетентність
щодо інформаційних і комунікаційних технологій, громадянську, підприємницьку.
Компетентність
визначається як загальна здатність, що
базується на знаннях, досвіді , цінностях ,
здібностях , набутих завдяки
навчанню .
Ключові
компетентності реалізуються в
прагненні й здатності
до
раціональної продуктивної,
творчої діяльності і досягаються
в процесі навчання через
усі, без винятку, предмети
й виховні заходи.
Мета досвіду
Удосконалювати професійні
знання щодо впровадження інтерактивних методів на уроках української мови
та літератури з метою створення найбільш оптимальних умов для формування
комунікативної компетентності та розвитку творчих здібностей учнів.
Ідея досвіду
Зменшити прірву між потрібними для
життя знаннями мови і літератури і тими, що подаються школою, щоб
якнайбільше забезпечити необхідність отриманих знань для майбутнього життя
учнів
Завдання
Працюючи над проблемою підготовки
комунікативно спроможного випускника школи, ставлю перед собою завдання: систематизувати знання щодо можливостей
впровадження інтерактивних методів на уроках української мови та літератури; удосконалювати вміння проводити уроки з
використанням інтерактивних технологій навчання; набувати власного досвіду щодо
можливостей використання інтерактивних технологій на уроках української
мови та літератури; розробляти плани-конспекти уроків
та виховних заходів, спрямованих на розвиток комунікативної компетентності
учнів; формувати установки щодо ціннісного
ставлення до особистості учня; допомогти учнівській молоді у
життєвому самовизначенні, самореалізації згідно з національними
цінностями та в контексті ідеї інтеграції української держави в
європейський простір; формувати комунікативно
компетентну особистість, що володіє знаннями української мови і літератури; формувати потреби в самопізнанні,
самореалізації та самовдосконаленні; виховувати свідому особистість
із громадянською позицією, здатну до толерантності у спілкуванні, готову до
професійного самовизначення.
На сучасному етапі вітчизняні
та зарубіжні науковці
оперують поняттями
„компетентність” та „компетенція” , але усталеного погляду на ці
явища в науці поки що немає.
Багато вчених
розмежовують поняття "компетенція" і
"компетентність" , наголошуючи,
що перше являє
собою набір певних знань, умінь,
навичок, оцінних ставлень
особистості та її досвіду, а поняття "компетентність" є
ширшим і означає
володіння ( рівень володіння - високий, середній, низький) компетенцією
чи компетенціями.
У своїй
роботі користуюся досвідом О. Пометун, А. Фасолі, Т. Смагіної, які радять застосовувати
поняття ключова компетентність, предметна компетентність.
Працюючи
над формуванням ключових,
мовних і літературних компетентностей учнів, допомагаю
їм сформувати вміння , необхідні для сучасного життя.
Найефективнішими технологіями навчання для формування основних
груп компетентностей на
уроках української мови
та літератури є інтерактивні технології: метод проектів,
мозковий штурм, колективна творча робота, робота у групах і парах, ситуативні
ігри, сюжетно-рольові ігри, навчальні ігри, інсценізації,
метод інтерв’ю.
Зазначені технології
ставлять дитину в позицію
творця, а не виконавця чужої волі.
Психологія компетентнісно
орієнтованого навчання спрямована на те, як допомогти дитині пізнати себе
(самопізнання), як оцінювати себе (самооцінка), як
навчитися самоаналізу ( рефлексія ) , скласти життєву програму , проект ( самопроектування ) , і ,
звичайно, як планувати, організовувати діяльність
задля досягнення мети
життя , як здійснювати
відповідальний життєвий вибір.
Отже , основою
розвитку життєвих компетентностей повинні бути такі технології навчання , які б забезпечували пізнавальну активність та самостійність учнів , сприяли
б формуванню навичок
застосовувати набуті знання.
Інтерактивні технології саме і є такими. Їх
суть і полягає
в тому, що навчання відбувається
шляхом взаємодії учасників
навчально - виховного процесу.
Учитель виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи
учнів.
Успіх
навчання і виховання
залежить від того ,
які методи
використовуватиме педагог, аби
донести до дітей
зміст предмета „Українська мова і
література ”, визначений програмою, та сформувати у них необхідні вміння
і навички.
Шляхи формування компетентностей :
Методи навчання: активні та інтерактивні.
Форми
організації навчальної діяльності: групові, парні, індивідуальні, колективні.
У наш
час , коли дидактична функція вчителя не
в передаванні знань, а у формуванні навичок
здобувати їх, процес навчання – це не автоматичне вкладання
програмового матеріалу в голову учня.
Завдання педагога в тому,
щоб підвести до дверей ,
дати ключ і навчити
учня користуватись цим інструментом.«Ніхто, крім самого учня, не зможе ввійти у світ знання».
Спонукаючи учнів бути не
спостерігачами, а активними учасниками тих процесів, що лягли
в основу викладання предмета
, залучаючи їх до спільної
діяльності, готую школярів до життя в
суспільстві, виробляю в них здатність до пізнання світу й самого
себе, до творчої праці , до взаємодії з
іншими людьми.
Щоб досягти
результатів у цьому важливому
питанні, проводжу уроки -
конференції, уроки - семінари, уроки – диспути, уроки-ділові ігри,
уроки-казки . Такі уроки мобілізують пам´ять дітей , якій
властива особлива міцність, мобільність і
швидкість формування. В ігрових ситуаціях дитина почувається вільно,
вона не скута досвідом , знаннями , не
обмежена якимись заборонами.
Навчальні ігри допомагають
запалити вогники думки,
які , за словами Сухомлинського,
стимулюють рухливість розумових процесів: «Запалюється вогник – і дитині хочеться знати більше, хочеться
думкою проникати в нові явища. Це бажання і є поштовхом, який
прискорює розумові процеси».
Для прикладу, урок - ділова гра у 6 класі на тему : « Загальна
характеристика частин мови. Іменник як
частина мови : загальне значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Урок проводиться у
вигляді ділової гри, а саме засідання бізнес-клубу на фірмі
«Морфологія». Протягом уроку
учні ведуть ділові
записи відповідно до бізнесового етикету, знайомляться зі словами бізнес, бізнесмен ,
конкуренція , вчитель розповідає, що нелегко стати бізнесменом, потрібні для цього
знання й уміння :
правильно вкладати свій
капітал, керувати його
збільшенням . Також жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи
мови , без знання мови не можна
підтримувати контакти,
вести облік виконаної роботи, оформляти документи. Щоб розпочати підприємницьку діяльність, учні здобувають бали, виконуючи різноманітні завдання:
аукціон знань, випереджаючі завдання, опрацьовують «морфологічні матеріали»
на замовлення фірми (робота з картками в групах), вирішують непередбачені ситуації, які
часто трапляються у бізнесі, виконують розподільний диктант з «ключем»
і
отримують прислів´я: «Чесне діло
роби сміло», пояснюють його зміст, працюючи самостійно з підручником , використовують технологію «Маркування тексту», ведуть «Конкуренту боротьбу», виконують
розподільно-словниковий диктант, дослідження-пошук, диктант з «ключем» , творче
спостереження з елементами аналізу
(робота з текстом) , учень виразно читає
вірш про відмінки, оскільки бізнесмени
повинні вміти виразно , гарно говорити.
Як бачимо, урок досить насичений різними
завданнями, мета якого: формувати мовну
компетентність( комунікативну, лексичну, орфографічну, орфоепічну ,
міжпредметну, креативну) досягнена. Разом з цим вміння спілкуватися в групі ,
парі – соціальна компетентність, також під час уроку формуються : підприємницька компетентність , здоров´язберігаюча , інформаційна, загальнокультурна, саморозвитку й самоосвіти.
Компетентнісний підхід
є
системним, однак провідними психологами доведено , що
засобами рідної мови ключові компетентності формуються якнайкраще.
На уроках часто використовую
самостійну роботу, вона вимагає від учнів активного
мислення , застосування раніше одержаних
знань і
навичок, сприяє глибокому і міцному засвоєнню програмного
матеріалу. Якщо учні самостійно проаналізують
окремі факти , зіставивши
їх під керівництвом
вчителя, пройдуть
шляхом розсуду до висновків,
сформулюють правило, то вони засвоять його.
Знання і
навички, здобуті зусиллями власного
розуму, завжди осмислені, ними учень легко і впевнено оперує в житті.
Для
ознайомлення учнів із
новим граматичним матеріалом практикую різни
види роботи : самостійна робота з
підручником , відпрацювання опрацьованого матеріалу у вигляді діалогу
, лінгвістичних повідомлень, аналізу слів,
речень, спостереження над мовними явищами, аналіз схем, таблиць ,
добирання власних прикладів.
Під час
проведення уроків практикую різні методи : « Мозковий штурм », « Мікрофон » (5-6
класи), методику незакінчених речень,
очікувані результати, тестові завдання,
асоціативні диктанти.
Досить складним є процес
оволодіння орфографічною компетенцією. Тому у процесі викладання мови
використовую різні види вправ : попереджувальний вибірковий і словниковий диктанти, самодиктант ,
графічний диктант, цифровий
диктант, диктант-переклад.
Такі форми і методи дають
можливість самовираження і учневі , і вчителю, а орієнтація на сучасну
методику, інтерактивну, робить
навчальний процес цікавим і ефективним.
Надзвичайно актуальним й цікавим є метод проектів, який також використовую у своїй діяльності на уроках української мови , літератури та в позакласних
заходах. Практикую індивідуальні, парні
та групові проекти.
Саме груповий проект, на
мою думку, сприяє формуванню всього набору
життєвих компетентностей. Його застосування сприяє
розвитку продуктивних
(діяльнісних) , інформаційних, саморозвитку і самоосвіти
компетентностей. Проекти
учні демонструють на відкритих уроках, виховних заходах .
У
своїй діяльності прагну
урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури
цікавим , пам’ятаючи слова Олеся
Гончара, що бути у вічному пошукові – це
значить "шукати енергію слова в енергії душі".
У позакласній системі велику увагу також
приділяю різним видам роботи: індивідуальним, груповим,
колективним.
На позакласних заходах продовжую роботу щодо формування мотивації навчання
української мови і літератури, предметних та ключових компетентностей. Намагаюся,
щоб такі форми роботи були спрямовані на виховання загальнолюдських цінностей ,
усвідомлення традицій нашого народу. Компетентності «складно формувати», але
без цього якісна шкільна освіта у XXI столітті неможлива.
Методичний арсенал на уроках
української мови
Методи формування інформаційної компетентності
·пошук і систематизація інформації з
різних джерел
· завдання, пов’язані з
інтерпретацією, аналізом, узагальненням зібраної інформації ·підготовка
творів різних жанрів, повідомлень, доповідей та ін.
Методи формування усної комунікативної компетентності
· навчальні діалоги (імітації)
· рольові та ділові ігри
· доповіді
· повідомлення
· обговорення
· дискусії
· виступи в дискусіях і захистах
проектів у ролі опонента
Методи формування писемної комунікативної компетентності
· рольові й ділові ігри (у ролі того,
хто пише, й того, хто читає)
· підготовка заміток, нарисів,
інтерв’ю, статей, інших текстів для ЗМІ
з урахуванням цільової аудиторії
· навчальні проекти, які потребують
проведення опитування, бесід, інтерв’ю
Немає коментарів:
Дописати коментар